Siirry pääsisältöön

Yhteistyö

Olin eräässä koulutuksessa tässä muuan päivä (parhaassa muuten, missä oon ikinä ollut). Ja eräästä oheismateriaalista pomppasi eteen kappale, jossa kerrottiin opettajien olevan edelleen yksinäisiä puurtajia. Siitä, kuinka ovet omiin luokkiin pidetään kiinni, ja kuinka opettaja edelleen suunnittelee yksin opetuksen ja huolehtii yksin itse opetuksesta.

Jäin pohtimaan tätä kovin. Nimittäin, mun työni opettajana ei todellakaan ole tuollaista. Jos olisi, niin saattaisinpa harkita alan vaihtoa. Mulle nimittäin yksi isoin voimavara töissä on yhteistyö. Rupesin miettimään, ettei mulla tässä jaksossa ole yhtäkään kurssia (yläkoulussa ei nyt oikein voi puhua kursseista, mutta parempaakaan nimitystä en keksi), jonka tunnit suunnittelisin täysin yksin... Itse asiassa 90% mun tunneista on sellaisia, että suunnittelen viikoittain ne yhdessä työkaverin/työkavereiden kanssa. Ja ne loput 10% on suunniteltu yleisellä linjalla yhdessä työkaverin kanssa.

No, tämä mun yhteistyösysteemi perustuu pitkälti henkilökemioihin. Jos kemiat eivät pelaisi yhteen, niin tuskin tulisi tehtyä niin paljon yhteistyötä. Näin, kun ne kemiat toimii, niin yhteistyöstä saa niin paljon. En enää viiden opetusvuoden jälkeen koe olevani aivan noviisi, mutta asioiden vääntämisestä työkaverin kanssa saa niin paljon. Väittäisin, että meidän kummankin tunnit ovat huomattavasti parempia, kun ollaan yhdessä mietitty eri ongelmakohdat ja sopivat tavat opettaa asia. Se mikä tästä seuraa on sitten se, että useimpina päivinä tulee jäätyä tuntien jälkeen tekemään yhteissuunnittelua, hyppärit tulee käytettyä myös tähän ja välitunneistakin aika usea kuluu palavereihin, jolloin tarkistetaan aikataulua ja sovitaan koepäiviä ja tehdään kokeita... Mutta heeei, en mä ainakaan halua mökittäytyä sinne omaan luokkaan.

Ja se mikä tästä yhteistyöstä on poikinut, on myös yhteisopettajuus. Se, että kaksi saman aineen opettajaa, opettaakin ryhmää yhdessä. Tosin tämä menee vielä hieman talkoilla (tai no voi niihin käyttää TET-tunteja, mutta todellisuudessa mä ainakin käytän paljon enemmän...), mutta ehkä joku kaunis päivä kaupungilla olisi niin paljon rahaa, että tähän voisi saada tukea (unta nähdessä...). Varsinkin haastavien ryhmien kanssa, yhteisopettajuus on ollut paras keksintö pitkään aikaan. Se, että kaksi aikuista opettaa asian ja ikään kuin keskustelee samalla sekä toistensa että oppilaiden kanssa, saa selkeästi enemmän muistijälkiä aikaan. Lisäksi tehtäviä tehdessä kaksi aikuista neuvomassa on aina 100% enemmän kuin yksi aikuinen.

....toivottavasti kukaan ei siis koskaan ikinä tule sulkemaan mua vain omaan luokkaani ja pakottamaan mua tekemään töitä vain yksin.... se olisi aika kamalaa...

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

pizzataikina pakkaseen

Tänään on pizzapäivä, tai no pizza-ilta. Tätä varten kaivoin juuri pizzataikinan pakkasesta. Kyllä, pakkasesta. Sinne sen olen muistaakseni tehnyt n. 3 viikkoa sitten. Ja testattu on, tämä taikina todellakin toimii myös pakastamisen jälkeen. Aamulla taikinapallero sulamaan ja illalla se on juuri sopiva leivottavaksi. Taikina toimii aivan normaalisti. Ja taikinan ollessa valmiina pizzasta tulee myös kotona tehtynä todellista pikaruokaa. Jee! (itse taikinan tekemiseen menevää aikaa en voi kyllä sanoa pikaiseksi millään) Tässä siis ohje taikinaani, johon olen ottanut vinkkejä vähän sieltä sun täältä. Enkä edes muista, että mistä kirjasta tai blogista tai jostain, sain vinkin taikinan laittamisesta pakkaseen. Pizzataikina (6 - 7 pizzaa) 1 kg durum-vehnäjauhoja 5 dl lämmintä vettä 1 pss kuivahiivaa 3 rkl oliiviöljyä n.10g suolaa Sekoita hiiva ja suola + lisää joukkoon pari ruokalusikallista kuumaa vettä ja sekoita. Laita suurin osa jauhoista (jätä 2 - 3 dl sivuun) suureen ku

Jogurttiset sämpylät

Kehittelin eteen päin Maailman ehkä helpoimmat sämpylät -reseptiä . Ja tällainenhan siitä lopulta sitten tuli: Jogurttiset sämpylät 2,5 dl kuumaa vettä 2,5 dl turkkilaista jogurttia 1 pss kuivahiivaa 1 rkl suolaa 1 dl ruisjauhoja 1 dl kaurahiutaleita 4,5 dl vehnäjauhoja Sekoita kuuma vesi ja jogurtti keskenään. Liuota hiiva nesteeseen (itse käytän apuna vispilää). Lisää suola sekä jauhot. Sekoita kunnolla. Itse käyti viimeksi kasvisten dippinä olleen jogurtin pohjana (jogurttiin oli lisätty Santa Marian Mango curry -maustetta), joka toikin sämpylöihin ihan mukavan maun.  Sekoittamisen jälkeen peitä taikinakulho liinalla ja anna nousta jääkaapissa 10 tuntia tai enemmänkin.  Sämpylöitä ei tarvitse erikseen leipoa, vaan ne nostellaan lusikoiden avulla leivinpaperin päälle pellille. Vedä terävällä veitsellä sämpylöihin ristiviillot ja ripottele päälle vielä sesamin siemeniä. Paista 230 asteessa 25 - 35 minuuttia. Uunista ottamisen jälkeen älä peitä liinalla. Sämpylät ovat pa

Virkatut vanulaput

Pääsiäisen vietimme kotikotona ihanassa auringonpaisteessa. Ulkoilun lisäksi pääsiäisestä tuli käsityöviikonloppukin. Innostuin nimittäin virkkaamaan "vanulappuja". Käyttämäni lanka oli puuvillalankaa tai bambulankaa (tarkistathan langasta, että se on konepesun kestävää) ja virkkuukoukkuna käytin nroa 4. Ensin hieman lyhenteitä: kjs = ketjusilmukka ps = piilosilmukka Ohjeessa käytän termiä nyppy. Nyppy tehdään näin: *Tee langankierto koukulle ja vie koukku seuraavan silmukan ali (ensimmäisellä kierroksella aloitusympyrän ali) ja hae lanka, jonka vedät noin 1 cm korkuiseksi.* Virkkaa * - * yhteensä 4 kertaa. Ota lanka koukulle vedä se kaikkien koukulla olevien yhdeksän lankalenkin läpi. Lopuksi sulje nyppy yhdellä kjs:lla. Ja näin syntyy "vanulappu": 1 krs. Tee aloitussilmukka ja virkkaa 4 kjs:aa. Sulje kierros ps:lla. 2 krs. Virkkaa 1 kjs ja sen jälkeen 8 nyppyä (älä tee nyppyjä ketjusilmukoihin vaan ihan vain aloitusrenkaan ali. Haet siis langankierr