Meillä on töissä eli koululla puhuttu oppilaiden kanssa viime aikoina paljon työelämästä ja työpaikoista. TET-jaksojen myötä se on viime aikoina ollut ajankohtainen 2/3 yläkoulumme oppilaista.
Olen pyöritellyt päässäni oppilaille videon tekemistä aineenopettajat työpäivästä. Mitä oppituntien ulkopuolella tapahtuu ja mitä kaikkea hommaa sitä päivän mittaan tekeekään. Vielä en ole ideaa pitemmälle päässyt, mutta päätin kirjata ylös, millainen eräs työviikko oli.
Maanantai:
Koululla 35 minuuttia ennen ensimmäistä tuntia. Tätä ennen olin jo autossa lueskellut wilman sekä käynyt keskustelua päivän tunneista. Koululla kävin ottamassa kopioita ja sovin samanaikaisopettajan kanssa valmiiksi työjaosta ensimmäiselle tunnille. Opetusta oli huikeat 2 tuntia, joiden välissä ei ollut taukoa (mutta ryhmät vaihtuivat). Toinen tunti oli kokeenvalvontaa, jolloin askeleita kertyi paljon tsempatessa oppilaita tai yksinkertaistaessa vielä hieman tehtävien kieltä. Oppituntien jälkeen hoidin juoksevia asioita. Valmistelin seuraavan päivän fyssan tunnin monisteiden osalta ja mietin tuntien kulun valmiiksi. Autoin oppilasta kaappiongelmissa. Konsultoin kuraattoria. Suunnittelin kollegan kanssa kasin matematiikan seuraavien 8 tunnin teemat. Teimme samalla valmiiksi pari testiä, pari koetta sekä mietimme ja toteutimme monisteen kymmenpotenssimuotojen harjoittelun alkuun. Olin pariin vanhempaan yhteydessä wilman välityksellä, sovin erityisopettajan kanssa seuraavan päivän tunneista. Kävin rehtorin kanssa sopimassa parista erikoispäivästä ja pallottelemassa paria uutta ideaa.
Työtunteja yhteensä 6h 30min.
Tiistai:
Jälleen koululla n. 30 minuuttia ennen tuntien alkamista. Kävin keräämässä fysiikan tavarat valmiiksi. Yritin siivota oman tavarakasani kaaosta opehuoneessa. Opetusta oli 5 tuntia. Oppituntien välissä pidin tukioppilaskoulutusta, etsin oppilasta kokeeseen ja keskustelin välituntivalvonnoista. Oppituntien jälkeen korjasin kokeita, sovin parista ryhmävaihdoksesta, suunnittelin kollegan kanssa seiskojen tunteja. Keskustelin syksyn aikataulusta ja suunnittelin tulevaa parin kollegan kanssa. Kävin pari keskustelua Wilmassa.
Työtunteja yhteensä 9h 30 min. Lisäksi vastailin illalla vielä pariin wilma-viestiin.
Keskiviikko:
Näköjään vakiona olen töissä 30 minuuttia ennen tuntien alkua. Tänään suunnittelin aamulla seiskojen matematiikan tunteja ja juttelin monialaisista projekteista. Tunteja oli tänäänkin poikkeuksellisesti huikeat 2 kipaletta, mutta työn määrää se ei kyllä vähentänyt. Tuntien jälkeen juttelin erityisopettajan kanssa tulevista matematiikan ryhmistä, selvittelin vahtimestarin kanssa kaappiongelmia, suunnittelin lisää monialaista projektia, yritin löytää yhtymäkohtia kahden täysin irrallisen aineen välille. Kokoustin aineryhmän kanssa, jolloin mietimme syksyn aikatauluja ja jälleen monialaisia projekteja. Päivän sana oli selvästikin monialaiset...
Työtunteja yhteensä 7h.
Torstai:
Tänään tunnit alkoivat vasta 10.00, joten itsekin olin töissä vasta 8.50 (näköjään en osaa tulla koululle juuri ennen tuntien alkua :D). Tuntien alkuun asti laittelin wilma-viestejä, konsultoin kuraattoria, kirjoitin kokeisiin henkilökohtaisia palautteita, otin kopioita. Opetusta oli tänään 3h ja lisäksi seisoin 25 minuuttia ulkovalvonnassa ja 15 minuuttia sisävalvonnassa (viikon aikana on myös kaksi muuta valvontaa). Tuntien välissä neuvoin oppilaille lokeroiden käyttöä, juttelin rehtorin kanssa aikatauluista ja suunnittelin seuraavia tunteja. Viimeisimmän oppitunnin jälkeen suhautin poikkeuksellisesti heti liikenteeseen.
Työtunteja yhteensä 6h 30 min. Lisäksi illalla suunnittelin hieman päässäni paria lomaketta.
Perjantai:
Aamulla oli jälleen 30 minuuttia aikaa ennen oppitunteja. Otin kopioita ja yritin muistaa hoitaa kaikki päivän juoksevat asiat (en kuitenkaan muistanut), koska perjantaisin mulla ei ole yhtään hyppytuntia. Kaikki oppituntien ulkopuoliset työt jäävät siis perjantaisin tuntien väleistä pois. Tänään mulla oli opetusta yhteensä 6h ja niiden lisäksi ehdin naputella koearvosanoja wilmaan, jutella erittäin vakavasti parin luokanvalvojaluokkani pojan kanssa käytöksestä, valaa itsevarmuutta pariin oppilaaseen, hoitaa kasien TETiin liittyviä asioita, pitää LV-vartin ja vastailla erinäisiin wilma-viesteihin. Päivä oli joka tapauksessa aivan liian kiireinen ja jäi sellainen olo, etten ehtinyt tehdä kaikkea, mikä olisi pitänyt hoitaa. Oppituntien jälkeen juttelin hetken parin vanhan oppilaan kanssa, jotka tulivat moikkaamaan. Ja sitten suhautinkin viikonlopun viettoon. Tosin kotona vastailin edelleen muutamaan wilma-viestiin.
Työtunteja yhteensä 7h 30 min.
Viikossa työpaikalla tehtyjä työtunteja tuli yhteensä 37h. Opetusta oli poikkeuksellisesti vain 18h, normaalistikin tässä jaksossa opetusta on 20h (seuraavassa sitten huimasti enemmän). Näköjään ainakin tällä viikolla oppituntien ulkopuolisiin hommiin meni enemmän aikaa kuin varsinaisiin oppitunteihin. Näin ei kuitenkaan aina ole. Tosin silloin, kun on enemmän kokeita ja pistareita korjattavana, menee niihin loogisesti enemmän aikaa.
Kommentit
Lähetä kommentti