Näin tunnolliselle opettajalle tyypillisesti sairastuin sitten nyt joululomalla. Jouluaattona olotila alkoi heiketä ja nyt on flunssa vaivannut enemmän tai vähemmän 6 päivää. Lämpöä ei ole enää onneksi ollut muutamaan päivään ja nyt jo jaksaa käydä hieman ulkona kävelemässäkin, ilman että täydellinen uupumus iskee.
Vaikka hieman harmittaakin, että loma menee näin sairastaessa, niin on tässä kyllä paljon hyviäkin puolia.
A) ehtii lukea. Olen lukenut ihanan monta kirjaa tämän viikon aikana.
B) ei tarvitse tehdä sijaisohjeita. Ei yrittää kipeänä muistella oppilasryhmien tarpeita ja sovittuja asioita. Ei tarvitse ajatella työasioita.
C) ei tule oltua töissä puolikuntoisena.
Ja tähän aiheeseen liittyen siihen aineenopen työpäivään. Alla kuvattu työpäivä oli viimeisellä viikolla ennen lomaa. Suhteellisen normaali työpäivä itselläni.
Koululle klo 7.40. Kasiluokan fysiikan kokeiden tulostus + kopiointi, seiskaluokan matikan kokeiden pisteiden laskeminen + arvosanojen laittaminen. Klo 8.05 takaisin autoon ja osteopatiaan. Klo 9.30 takaisin koululle. Sopimista joulujuhlan aikatauluista ja käytänteistä. Erityisopettajan kanssa sopiminen siitä, ketkä menevät reilun tunnin päästä pienryhmään opiskelemaan. Kopioiden ottamista seuraavalle tunnille.
Klo 10.00 ensimmäinen tunti. Ysien matematiikka, kertausta avaruusgeometrian kokeeseen. Muutama oppilaita mietityttänyt tehtävä yhdessä läpi smartilla (interaktiivinen taulu). Oppilaiden itsenäistä työskentelemistä. Itse säntäilen oppilaalta oppilaalle ja yritän ehtiä auttaa kaikkia + etsiä samalla sopivia työskentelypareja, jotka voivat auttaa toisiaan. Tämän hetken ysien ryhmissä on pari- ja ryhmätyöskentely vallitseva olotila. Hyvin harvinaista on, että joku haluaa tehdä hommia täysin yksin.
Välituntivalvonta ulkona.
Seuraava tunti jatkaa ysien matikkaa. Neljä oppilasta menee erityisopelle, kaksi laskee käytävässä ja loput luokassa. Parin omituisen riidan (toinen koski yksikönmuunnoksia....) ratkaisemista. Sopimista huomisesta kokeesta.
Ruokatunnilla välipalapatukka evääksi. Pistarin tekeminen valmiiksi. Joulujuhlajuttujen jatkamista. Keskustelua kuraattorin kanssa. 15 minuutin tauon jälkeen loput 30 minuuttia menee välituntitukiopetuksessa. Kaksi laskee avaruusgeometrian laskuja, yksi lukee fysiikan kokeeseen, 3 oppilasta kertaa ympyrän osia pistaria varten.
Kolmas tunti: kasien matematiikka. Pistari ympyrän osista, tämän jälkeen ympyröiden kehän pituuden sekä halkaisijan mittaamista (erilaisista ympyrälieriön muotoisista esineistä). Löydetään näin pii. Harjoitellaan laskimella piin avulla laskemista. Opetellaan kirjoittamaan pii.
Klo 13.15 välitunnilla pikainen lounas (lämmitettyä lasagnea).
Neljäs tunti: kasien fysiikan koe. Muutaman tehtävän avaamista oppilaille. Valvoessa kirjoitin myös wilma-viestin opettajille joulujuhlan käytänteistä. Korjasin myös edellisten päivien pistareita. Ei välituntia, koska oppilaat tekivät vielä koetta. Viides tunti jatkaa samaa fysiikan koetta. Tunnin lopussa tutkimme vielä tasapainopisteitä oppilailla itsellään.
Tuntien jälkeen keskustelua oppilaiden kanssa huomisesta. Keskustelua erityisopettajan kanssa huomisesta matematiikan kokeesta. Keskustelua joulujuhlasta (kolmannen työkaverin kanssa). Kotimatka muutaman työkaverin kanssa: jatkoimme työasioiden pohtimista.
Kotona klo 16.30, aikalailla irti töistä. Illalla sovin vielä neljännen työkaverin kanssa muutaman joulujuhlajutun (onneksi se juhla on nyt jo ohi....)
Työtunteja yhteensä 7 ja puoli tuntia, joista opetusta 5 x 45min. Kunnollisia taukoja osteopaatin lisäksi 5 minuuttia (vessatauot käytännössä). Päivä oli myös niin kiireinen, ettei tullut sopivaa hetkeä ottaa kuvaa yhtään mistään...
Vaikka hieman harmittaakin, että loma menee näin sairastaessa, niin on tässä kyllä paljon hyviäkin puolia.
A) ehtii lukea. Olen lukenut ihanan monta kirjaa tämän viikon aikana.
B) ei tarvitse tehdä sijaisohjeita. Ei yrittää kipeänä muistella oppilasryhmien tarpeita ja sovittuja asioita. Ei tarvitse ajatella työasioita.
C) ei tule oltua töissä puolikuntoisena.
Ja tähän aiheeseen liittyen siihen aineenopen työpäivään. Alla kuvattu työpäivä oli viimeisellä viikolla ennen lomaa. Suhteellisen normaali työpäivä itselläni.
Koululle klo 7.40. Kasiluokan fysiikan kokeiden tulostus + kopiointi, seiskaluokan matikan kokeiden pisteiden laskeminen + arvosanojen laittaminen. Klo 8.05 takaisin autoon ja osteopatiaan. Klo 9.30 takaisin koululle. Sopimista joulujuhlan aikatauluista ja käytänteistä. Erityisopettajan kanssa sopiminen siitä, ketkä menevät reilun tunnin päästä pienryhmään opiskelemaan. Kopioiden ottamista seuraavalle tunnille.
Klo 10.00 ensimmäinen tunti. Ysien matematiikka, kertausta avaruusgeometrian kokeeseen. Muutama oppilaita mietityttänyt tehtävä yhdessä läpi smartilla (interaktiivinen taulu). Oppilaiden itsenäistä työskentelemistä. Itse säntäilen oppilaalta oppilaalle ja yritän ehtiä auttaa kaikkia + etsiä samalla sopivia työskentelypareja, jotka voivat auttaa toisiaan. Tämän hetken ysien ryhmissä on pari- ja ryhmätyöskentely vallitseva olotila. Hyvin harvinaista on, että joku haluaa tehdä hommia täysin yksin.
Välituntivalvonta ulkona.
Seuraava tunti jatkaa ysien matikkaa. Neljä oppilasta menee erityisopelle, kaksi laskee käytävässä ja loput luokassa. Parin omituisen riidan (toinen koski yksikönmuunnoksia....) ratkaisemista. Sopimista huomisesta kokeesta.
Ruokatunnilla välipalapatukka evääksi. Pistarin tekeminen valmiiksi. Joulujuhlajuttujen jatkamista. Keskustelua kuraattorin kanssa. 15 minuutin tauon jälkeen loput 30 minuuttia menee välituntitukiopetuksessa. Kaksi laskee avaruusgeometrian laskuja, yksi lukee fysiikan kokeeseen, 3 oppilasta kertaa ympyrän osia pistaria varten.
Kolmas tunti: kasien matematiikka. Pistari ympyrän osista, tämän jälkeen ympyröiden kehän pituuden sekä halkaisijan mittaamista (erilaisista ympyrälieriön muotoisista esineistä). Löydetään näin pii. Harjoitellaan laskimella piin avulla laskemista. Opetellaan kirjoittamaan pii.
Klo 13.15 välitunnilla pikainen lounas (lämmitettyä lasagnea).
Neljäs tunti: kasien fysiikan koe. Muutaman tehtävän avaamista oppilaille. Valvoessa kirjoitin myös wilma-viestin opettajille joulujuhlan käytänteistä. Korjasin myös edellisten päivien pistareita. Ei välituntia, koska oppilaat tekivät vielä koetta. Viides tunti jatkaa samaa fysiikan koetta. Tunnin lopussa tutkimme vielä tasapainopisteitä oppilailla itsellään.
Tuntien jälkeen keskustelua oppilaiden kanssa huomisesta. Keskustelua erityisopettajan kanssa huomisesta matematiikan kokeesta. Keskustelua joulujuhlasta (kolmannen työkaverin kanssa). Kotimatka muutaman työkaverin kanssa: jatkoimme työasioiden pohtimista.
Kotona klo 16.30, aikalailla irti töistä. Illalla sovin vielä neljännen työkaverin kanssa muutaman joulujuhlajutun (onneksi se juhla on nyt jo ohi....)
Työtunteja yhteensä 7 ja puoli tuntia, joista opetusta 5 x 45min. Kunnollisia taukoja osteopaatin lisäksi 5 minuuttia (vessatauot käytännössä). Päivä oli myös niin kiireinen, ettei tullut sopivaa hetkeä ottaa kuvaa yhtään mistään...
Kommentit
Lähetä kommentti